2 роки тому набрала чинності стаття 30 Закону про мову щодо сфери обслуговування
2 роки тому, 16 січня 2021 року, набула чинності стаття 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», яка встановлює обов’язкове використання української мови у сфері обслуговування споживачів.
Держава вперше на законодавчому рівні гарантувала своїм громадянам право на отримання інформації і послуг на всій території України українською мовою.
Цей етап реалізації вимог Закону є одним з найбільш важливих, оскільки стосується всіх без винятку громадян і впливає на роботу представників різних галузей та сфер суспільного життя, починаючи від побутового обслуговування у крамниці і закінчуючи послугами, що надаються органами місцевого самоврядування та органами державної влади.
Протягом двох років дії цієї норми Закону громадяни продовжують фіксувати непоодинокі порушення - близько 50% від усіх звернень громадян (із 2844 у 2022 році та 3574 у 2021-му) стосуються саме 30 статті. Переважна більшість із них - обслуговування через інтернет. Звернення громадян також стосувалися здійснення обслуговування мовою, відмінною від державної, зокрема у закладах харчування та торгівлі, що реалізують різні види товарів; надання інформації про товари, роботи чи послуги недержавною мовою та складання супровідних документів до товарів та послуг (накладних, квитанцій, чеків тощо) іншою мовою, ніж державна.
Найбільша кількість звернень по статті 30 (647) зафіксована саме в січні 2021 року, коли набрали чинності вимоги Закону у сфері обслуговування.
За результатами розгляду звернень громадян з метою усунення та недопущення в подальшому порушення законодавства про державну мову Уповноваженим приймаються рішення щодо заходів реагування:
- проведення державного контролю;
- накладення санкцій на порушників відповідно до КУпАП (станом на сьогодні винесено 2 попередження та накладено 2 штрафи);
- моніторинг дотримання вимог Закону.
За 2 роки дії статті 30 Уповноважений здійснив 141 захід державного контролю (56 заходів ДК - у 2021 році, 85 - у 2022-му), за результатами яких у 49 (35 %) випадках винесено попередження суб’єктам господарювання.
В половині випадків суб’єкти господарювання усувають порушення до завершення заходів державного контролю, щодо інших - застосовується санкція у вигляді попередження з вимогою усунути порушення протягом 30-ти днів. У випадку повторного порушення протягом року щодо таких суб’єктів відповідно до статті 57 Закону накладатиметься штраф у розмірі від 5100 до 6800 грн.
Результати проведеної роботи та аналізу сфери загалом вказують на готовність та прагнення суспільства до збільшення застосування української мови при отриманні та наданні послуг. Однак, попри позитивні зрушення, які були зафіксовані соціологічними дослідженням у сфері обслуговування та які підтверджуються високим рівнем усунення порушень за результатами розгляду звернень громадян та проведення заходів державного контролю, є, ще над чим працювати.
Сфера обслуговування є надзвичайно об’ємною, залежить від активності громадян, які готові захищати свої права, свідомості суб’єктів господарювання у питанні дотримання вимог Закону, зокрема, представників малого та середнього бізнесу, приватних підприємців, а також ефективності юридичних інструментів, що можуть бути застосовані Уповноваженим із захисту державної мови, іншими державними органами для попередження, фіксації та реагування на порушення вимог Закону про обслуговування громадян.