ОЦІНКА РІВНЯ БЕЗПЕКИ ДИТИНИ: МЕТА, ЗАВДАННЯ ТА ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ
НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ АКТИ: постанова Кабінету Міністрів України від 01. 06. 2020 № 585 «Про забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах» (зі змінами), Порядок провадження органами опіки та піклування діяльності, пов’язаної із захистом прав дитини, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 24.09.2008 № 866.
МЕТОЮ проведення оцінки рівня безпеки дитини є оперативне реагування на проблему та гарантування безпеки дитини.
ЗАВДАННЯ оцінки рівня безпеки дитини:
• оцінити рівень небезпеки для дитини;
• виявити та зафіксувати факти завдання шкоди чи факти, що свідчать про ймовірність завдання шкоди життю і здоров’ю дитини;
• оцінити здатність батьків, інших членів сім’ї гарантувати безпеку дитини та її потреби;
• з’ясувати наявність захисних факторів;
• визначити оптимальний алгоритм необхідних дій для гарантування безпеки дитині;
• здійснити першочергові заходи для безпеки дитини.
ПОСЛІДОВНІ КРОКИ ПРОВЕДЕННЯ ОЦІНКИ РІВНЯ БЕЗПЕКИ ДИТИНИ:
1. Отримання службою у справах дітей УСНОГО ЧИ ПИСЬМОВОГО повідомлення про жорстоке поводження з дитиною чи про загрозу життю і здоров’ю дитини, реєстрація повідомлення в журналі.
2. Інформування службою у справах дітей відповідних суб’єктів.
3. Створення комісії для проведення оцінки рівня безпеки дитини.
4. Виїзд комісії за місцем перебування дитини.
5. Проведення оцінки, складання Акта оцінки рівня безпеки дитини.
6. Аналіз результатів оцінки та здійснення відповідних заходів щодо захисту дитини.
ОЦІНКА РІВНЯ БЕЗПЕКИ здійснюється відповідною СЛУЖБОЮ У СПРАВАХ ДІТЕЙ територіальної громади за місцем перебування дитини на підставі отриманого повідомлення.
Усне чи письмове звернення, а також повідомлення з приводу жорстокого поводження з дітьми або загрози щодо його вчинення негайно реєструються в ЖУРНАЛІ обліку звернень і повідомлень стосовно дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, із зазначенням відповідної інформації.
У разі надходження повідомлення про виявлення дитини
СЛУЖБА У СПРАВАХ ДІТЕЙ ПОВІДОМЛЯЄ ВІДПОВІДНИХ СУБ’ЄКТІВ, А САМЕ:
-яка постраждала від торгівлі людьми, - невідкладно повідомляє про неї органу Національної поліції, а також структурному підрозділу місцевої держадміністрації, відповідальному за проведення процедури щодо встановлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми, для проведення відповідних заходів згідно із законодавством;
-яка постраждала від домашнього або сексуального насильства, - невідкладно повідомляє про неї органу Національної поліції, а також структурному підрозділу райдержадміністрації, виконавчому органу міської, сільської, селищної ради, до повноважень якого належить здійснення заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі, для проведення відповідних заходів згідно із законодавством;
-яка постраждала від жорстокого поводження, не пов’язаного з домашнім насильством, - невідкладно повідомляє про таку дитину органу Національної поліції;
-життю чи здоров’ю якої загрожує небезпека у зв’язку із обставинами стихійного лиха, техногенних аварій, катастроф, - невідкладно повідомляє про таку дитину підрозділу територіального органу ДСНС.
СТВОРЕННЯ КОМІСІЇ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ОЦІНКИ РІВНЯ БЕЗПЕКИ ДИТИНИ:
У разі надходження звернення, повідомлення про дитину, яка постраждала внаслідок жорстокого поводження з нею або наявності загрози її життю чи здоров’ю створюється КОМІСІЯ, склад якої визначає сільський/ селищний/ міський голова або уповноважена особа виконавчого органу (обов’язково у склад комісії входять керівник (представник) служби у справах дітей, представник підрозділу органу Національної поліції, фахівець із соціальної роботи або інший надавач соціальних послуг, представник закладу охорони здоров’я, закладу освіти, які діючи у межах своїх повноважень, ПРОТЯГОМ ОДНІЄЇ ДОБИ проводять оцінку рівня безпеки дитини. До проведення такої оцінки можуть бути додатково залучені інші суб’єкти в межах їх повноважень.
ВИЇЗД КОМІСІЇ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ОЦІНКИ РІВНЯ БЕЗПЕКИ ДИТИНИ:
Комісія відвідує сім’ю з метою перевірки вірогідності отриманої інформації щодо загрози для життя та здоров’я дитини й оцінки безпечності середовища. Під час візиту у сім’ю члени комісії пояснюють батькам мету та завдання оцінки рівня безпеки дитини, підстави для її проведення, наслідки та заохочують батьків або осіб, які їх замінюють, до співпраці.
СКЛАДАННЯ АКТА ОЦІНКИ РІВНЯ БЕЗПЕКИ ДИТИНИ:
АКТ оцінки рівня безпеки дитини затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 24.09.2008 №866 «Питання діяльності органів опіки та піклування, пов’язаної із захистом прав дитини» (додаток 10). Відповідальність за організацію та документування процесу оцінки рівня безпеки дитини несе керівник служби у справах дітей або визначений спеціаліст служби у справах дітей територіальної громади.
АКТ проведення оцінки рівня безпеки дитини складається з шести розділів: I. Особисті дані про дитину; II. Дані про батьків дитини, інших законних представників, осіб, які фактично здійснюють догляд за дитиною, родичів; III. Стан дитини на момент виявлення; IV. Факти, що свідчать про нездатність батьків, інших законних представників, осіб, які фактично здійснюють догляд за дитиною, гарантувати безпеку дитині (дітям); V. Інші факти, що свідчать про небезпеку для дитини; VI. Результати проведення оцінки рівня безпеки дитини.
Члени комісії під час оцінки рівня безпеки ОБОВ’ЯЗКОВО мають побачити дитину, поговорити з нею, поспостерігати за її реакцією та поведінкою. Якщо це можливо, то важливо записати у пунктах розділу Акта те, що розповідає дитина (для цього є майже в кожному пункті розділів колонка – розповідь дитини), а також те, що пояснюють батьки, інші законні представники, особи, які фактично здійснюють догляд за дитиною, родичі, інші особи. Також важливим при заповненні пунктів Акта є коментар спеціаліста.
Необхідно комісії вміти відрізняти випадки жорстокого поводження з дитиною від таких, коли батьки не вміють доглядати за дитиною, але вона не ризикує зазнати серйозної шкоди.
ВИСНОВОК ЩОДО РІВНЯ БЕЗПЕКИ ДИТИНИ:
На підставі Акта та аналізу отриманих результатів ВИЗНАЧАЄМО рівень безпеки та ВЖИВАЄМО подальших заходів у конкретній ситуації.
ДУЖЕ НЕБЕЗПЕЧНО - негайне відібрання дитини у батьків, інших законних представників, осіб, які фактично здійснюють догляд за дитиною;
НЕБЕЗПЕЧНО - необхідність вжиття негайних дій у межах
сім’ї, зокрема проведення оцінювання потреб дитини та її сім’ї;
ОЗНАКИ НЕБЕЗПЕКИ ВІДСУТНІ - необхідність проведення оцінювання потреб дитини та її сім’ї;
БЕЗПЕЧНО - відсутність необхідності у подальших діях.
ВІДМІТКА про ознайомлення батьків, інших законних представників, осіб, які фактично здійснюють догляд за дитиною, із результатами проведення оцінки рівня безпеки дитини та право оскаржити результати в установленому законодавством порядку заповнюється ЗА ЗГОДОЮ зазначених осіб.
Проведення оцінки рівня безпеки дитини є обов’язковим у разі виявлення умов та обставин ЖОРСТОКОГО ПОВОДЖЕННЯ З ДИТИНОЮ ТА ЗАГРОЗИ ЖИТТЮ АБО ЗДОРОВ’Ю ДИТИНИ.
ЖОРСТОКЕ ПОВОДЖЕННЯ З ДИТИНОЮ - будь-які форми фізичного, психологічного, сексуального або економічного насильства над дитиною, зокрема домашнього насильства, а також будь-які незаконні угоди стосовно дитини, зокрема вербування, переміщення, переховування, передача або одержання дитини, вчинені з метою її експлуатації з використанням обману, шантажу чи уразливого стану дитини.
Також до обставин жорстокого поводження з дитиною відносяться: пропонування дитини для зайняття проституцією, виробництво творів, зображень, кіно- та відеопродукції, комп’ютерних програм, інших предметів порнографічного характеру; використання дитини в жебрацтві, втягнення її в жебрацтво (систематичне випрошування грошей, речей, інших матеріальних цінностей у сторонніх осіб); втягнення дитини у злочинну діяльність, залучення її до вживання алкоголю, наркотичних засобів, психотропних речовин; дії, що призвели до виникнення обставин, за яких дитина стала очевидцем злочину проти життя, здоров’я, волі, честі, гідності, статевої свободи, статевої недоторканності особи; вчинення булінгу (цькування) стосовно дитини; вчинення булінгу (цькування) дитиною;
ЗАГРОЗА ЖИТТЮ АБО ЗДОРОВ’Ю ДИТИНИ - обставини, що можуть призвести чи призвели до тяжких наслідків для життя, стану здоров’я та розвитку дитини, зокрема тяжкої, у тому числі невиліковної хвороби, тілесних ушкоджень або заподіяння шкоди нормальному фізичному, психічному розвитку дитини, у зв’язку з чим вона потребує допомоги.
До обставин загрози життю або здоровю дитини також відносяться:
- незабезпечення дитини належним харчуванням, необхідною медичною допомогою, відповідним для її віку доглядом;
- залишення дитини віком до семи років або дитини у безпорадному стані (хворої, з обмеженням життєдіяльності тощо) в приміщенні, громадському або іншому місці без нагляду осіб, які досягли 14 років;
- залишення дитини віком до десяти років більше ніж на півгодини на вулиці без відповідного для природно-кліматичних умов одягу або без дотримання відповідного для віку температурного режиму;
- залишення дитини під наглядом осіб з наявними ознаками алкогольного чи наркотичного сп’яніння, перебування під дією психоактивних речовин, вираженого психічного розладу;
- невідкладний стан батьків дитини, що є прямою загрозою їх життю та здоров’ю або їх оточенню;
- обставини стихійного лиха, техногенних аварій, катастроф, воєнних дій, збройних конфліктів тощо;
- наявна у правоохоронних органів інформація про можливий та/або підтверджений факт вчинення злочину проти життя, здоров’я, волі, честі, гідності, статевої свободи, статевої недоторканності дитини, у тому числі викрадення, торгівлі дітьми.
Перелік обставин, які можна розцінювати як загрозу життю або здоров’ю дитини, НЕ Є ВИЧЕРПНИМ.
ПОДАЛЬШІ ДІЇ У РАЗІ ВИЯВЛЕННЯ ФАКТІВ ЖОРСТОКОГО ПОВОДЖЕННЯ З ДИТИНОЮ, ЗАГРОЗИ ЖИТТЮ ЧИ ЗДОРОВ’Ю ДИТИНИ:
У РАЗІ ВИЯВЛЕННЯ (підтвердження) фактів загрози життю чи здоров’ю дитини вона може бути негайно НАПРАВЛЕНА ДО ЗАКЛАДУ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я для проведення та документування результатів медичного обстеження дитини у порядку, затвердженому МОЗ, проведення судово-медичної експертизи (в разі потреби), надання необхідної медичної допомоги, в тому числі лікування в стаціонарних умовах, або тимчасово влаштована відповідно до пунктів 31, 78 Порядку № 866, зокрема, в сім’ю родичів, знайомих, сім’ю патронатного вихователя.
Якщо внаслідок вчинення домашнього насильства дитина постраждала разом з одним із батьків, іншим її законним представником, вона може бути влаштована разом з ним до притулку для осіб, які постраждали від домашнього насильства та / або насильства за ознакою статі, центру соціально-психологічної допомоги або іншого закладу, який надає соціальну послугу притулку.
Виявлення ознак СЕКСУАЛЬНОГО НАСИЛЬСТВА стосовно дитини, проведення опитування дитини, яка постраждала від сексуального насильства або стала його свідком (очевидцем), із застосуванням дружньої до дитини методики ПРОВОДИТЬСЯ в порядку, затвердженому наказом Мінсоцполітики, МОН, МОЗ та МВС.
Після забезпечення безпеки дитини ОРГАН ОПІКИ ТА ПІКЛУВАННЯ із залученням у разі потреби інших суб’єктів вживає заходів до:
- прийняття ПРОТЯГОМ ДОБИ рішення про негайне відібрання дитини відповідно до статті 170 Сімейного кодексу України у разі встановлення безпосередньої загрози для життя або здоров’я дитини.
У цьому разі орган опіки та піклування зобов’язаний негайно повідомити прокурора та у семиденний строк після постановлення рішення звернутися до суду з позовом про позбавлення батьків чи одного з них батьківських прав або про відібрання дитини від матері, батька без позбавлення їх батьківських прав.
- ініціювання у разі потреби здійснення заходів щодо притягнення законних представників дитини до відповідальності за ухилення від виконання своїх обов’язків стосовно забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання дитини, за злісне невиконання встановлених законом обов’язків по догляду за дитиною, інші порушення прав дитини;
- організації оцінювання потреб дитини та її сім’ї у соціальних послугах протягом п’яти робочих днів після виявлення дитини, надання соціальних послуг дитині та її сім’ї з урахуванням установлених потреб, у тому числі здійснення соціального супроводу, з метою формування у батьків дитини навичок відповідального батьківства.
ОЦІНЮВАННЯ ПОТРЕБ ДИТИНИ, яка постраждала від жорстокого поводження, та/або життю і здоров’ю якої загрожує небезпека, у соціальних послугах ПРОВОДИТЬСЯ ПІСЛЯ оцінки рівня безпеки такої дитини.
Рішення про взяття на облік дитини, яка перебуває у складних життєвих обставинах, у зв’язку із жорстоким поводженням з нею або наявності загрози життю чи здоров’ю дитини, приймається ПРОТЯГОМ СЕМИ РОБОЧИХ ДНІВ з дати отримання повідомлення про виявлення такої дитини.