ЩО ТАКЕ ЖИТЛОВИЙ СЕРТИФІКАТ І ХТО ЙОГО МОЖЕ ОТРИМАТИ?!
Через повномаштабне вторгнення та агресію РФ, деякі області України зазнали значних руйнувань цивільної інфраструктури внаслідок бойових дій та терористичних атак. Через що виникає питання; куди звертатись, які документи потрібні, за яким алгоритмом діяти і що перше робити щоб отримати відшкодування від держави за пошкоджене або зруйноване майно?!
Для початку задля обізнаності та загального інформування рекомендуємо ознайомитись з Законом України № 2923-ІХ «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією РФ проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних атак, диверсій, спричинених збройною агресією РФ проти України». Також радимо ознайомитись з Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2023 року №600.
Важливо мати доступну інформацію задля розуміння с чого починати та куди звертатись!
Що робити для отримання сертифікату на нове житло за зруйноване майно?!
Наприкінці грудня минулого року в Україні запрацювала програма, за якою українці можуть використати житловий сертифікат в Дії, придбавши нове житло в обмін на зруйноване. Війна, яка триває вже майже два роки, окрім десятків тисяч забраних життів, знищила і десятки тисяч домівок цивільного населення, що лишило людей без даху над головою та зробило вимушеними переселенцями. Тому перед державою постав виклик – потрібно забезпечити цих людей житлом, не чекаючи завершення війни. Відомо, що програма компенсації за знищене житло відбуватиметься двома етапами: перший – отримання сертифіката на придбання нової домівки, другий – грошові виплати на самостійну відбудову. Тож Укрінформ зібрав «методичку», як правильно скористатися такими сертифікатами.
ЩО ТАКЕ ЖИТЛОВИЙ СЕРТИФІКАТ І ХТО ЙОГО МОЖЕ ОТРИМАТИ?!
Житловий сертифікат – це електронний документ, який підтверджує гарантії держави профінансувати придбання нової оселі на первинному або вторинному ринках нерухомості в обсязі, що дорівнює сумі, зазначеній у такому документі.
Сертифікат можуть отримати ті громадяни, чиє житло було знищено внаслідок бойових дій від 24 лютого 2022 року. Житловий сертифікат має строк дії протягом п'яти років з моменту видання, і його можуть використати лише власник житла або його прямий спадкоємець. Цей сертифікат не може бути переданий третім особам. Пріоритет у розгляді заяви мають учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок бойових дій, мобілізовані, сім'ї загиблих військових, багатодітні родини, люди з інвалідністю I та II груп. Ранжування проходить автоматично в електронній системі. Також важливо не мати судимості за злочини проти держави і не перебувати в санкційному спискові. Люди, які за кордоном, теж можуть подаватись на сертифікати. Однак потрібно, щоб на місці був присутній уповноважений представник, щоб комісія могла скласти акт на знищений об’єкт або надати додаткові документи (підтвердити наявність пільг заявника та інше).
ЯК ОТРИМАТИ СЕРТИФІКАТ НА ЖИТЛО?!
Для того щоб отримати житловий сертифікат, потрібно подати заяву про зруйноване майно через Дію. Далі комісія опрацює її та визначить суму компенсації. Після цього житловий сертифікат з відповідною інформацією відобразиться у застосункові. Також заяву можна подати в паперовій формі через центр надання адміністративних послуг, орган соціального захисту населення або нотаріуса. У Мінвідновленні наголошують, що суму визначають відповідно до Постанови Кабміну №600 від 30 травня 2023 р. В ній враховують загальну площу втраченого майна, помножену на середньозважену вартість 1 кв. м житла. Для приватних будинків також враховують регіон, в якому було знищене майно, та рік будівництва, а для квартир, крім цього, важлива ще кількість кімнат.
Крок перший – припинення права власності на зруйноване майно. Припинення права власності на знищений об’єкт нерухомості – одна з обов’язкових умов компенсаційної процедури. Щоб виконати цю умову, після отримання житлового сертифіката її отримувач має звернутися до державного реєстратора чи нотаріуса. Тут слід пам’ятати, що процедуру державної реєстрації припинення права власності потрібно проводити у зв’язку зі знищенням нерухомості, а не на підставі відмови власника від свого права.
Крок другий – пошук житла у будь-якому відносно безпечному регіоні України. Можна обрати вже готовий приватний будинок чи квартиру або ж інвестувати в будівництво квадратних метрів на первинному ринкові. Географія пошуку буде обмежуватися тільки тимчасово окупованими територіями, а також зоною активних бойових дій. (Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або які тимчасово окупувала Російська Федерація, затверджений Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року № 309, у який регулярно вносять зміни та який розміщений на офіційному сайті цього міністерства, – ред.). На цьому етапі потрібно узгодити з власником або замовником будівництва попередню ціну житла. Щоб отримати додаткові гарантії, що власник не передумає продавати нерухомість і в подальшому не змінить умов проведення такої операції, можна укласти попередній договір купівлі-продажу та посвідчити його у нотаріуса. Водночас питання державної реєстрації припинення права власності може ініціювати і громадянин, що перебуває за кордоном. Це відбувається у результаті видання довіреності на імʼя особи, яка перебуває в Україні та зможе опікуватися цим питанням. Таку довіреність можна посвідчити або у відповідному консульстві України, або в нотаріуса в країні перебування.
Крок третій – подання звернення про фінансування до Укрпошти, через яку за програмою здійснюють виплати «живими» грошима. Експерт радить у своєму зверненні про фінансування придбання житла у розмірі, визначеному в житловому сертифікаті, зазначити таку інформацію: відомості про житло (адресу, площу, кількість кімнат), попередньо узгоджену з власником ціну, дані про житловий сертифікат (номер та дату, суму компенсації) та вказати контакти отримувача компенсації (номер телефону, поштову та електрону адреси). «Таке звернення наразі можна подавати онлайн – через застосунок "Дія". Укрпошта розглядає такі заявки раз на п’ять робочих днів у порядку черговості надходження з урахуванням пріоритетного права на отримання компенсації. У разі відсутності грошових коштів розгляд звернень автоматично зупиняється і поновлюється після надходження фінансування. Підтвердження можливості фінансування придбання житла від Укрпошти дійсне протягом 30 календарних днів», – повідомила Оніщук.
Крок четвертий - оформлення договору купівлі-продажу нової оселі в нотаріуса. Після резервування компенсаційних коштів потрібно звернутися до нотаріуса для проведення операції купівлі-продажу. Перш ніж посвідчити договір, нотаріус має провести кілька «ревізій». По-перше, він перевіряє дотримання вимог щодо розташування житла у відносно безпечному регіоні України, а також наявності факту припинення права власності отримувача компенсації на знищену оселю. По-друге, якщо договір стосуватиметься нерухомості на первинному ринкові, то нотаріус має пересвідчитися у надійності ділової репутації забудовника і перевірити юридичну «чистоту» квадратних метрів у новобудові. Після проведення всіх необхідних перевірок і посвідчення договору нотаріус внесе відомості про право власності покупця до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Таке правило діє тільки для випадків купівлі житла на вторинному ринкові нерухомості. Для первинного ринку такий етап матиме, так би мовити, відкладальну умову – право власності покупця на квадратні метри буде оформлено вже після того, як житло збудують і здадуть в експлуатацію. Треба пам’ятати, що перерахування «компенсаційних» коштів на рахунок продавця Укрпошта здійснює протягом п’яти днів (робочих) з дня, коли нотаріус вніс дані про договір купівлі-продажу до Реєстру пошкодженого та знищеного майна. І головне, що треба знати: таку «компенсаційну» нерухомість не можна продавати чи дарувати протягом 5 років.